Olen valmistunut psykiatriseksi sairaanhoitajaksi vuonna 1999. Työhöni on kuulunut psyykkisten sairauksien hoitoa, voinnin seurantaa sekä yhteistyötä monien eri tahojen kanssa. Urani aloitin Hesperian sairaalassa, jonka jälkeen olen työskennellyt päihdepuolella, psykiatrian poliklinikalla, lastensuojelussa ja saattohoidossa. Tärkeä osa työtäni on ollut aina perheiden ja läheisten tukeminen.
Työni on opettanut minulle ennen kaikkea ihmisen kohtaamista – kuuntelemista, läsnäoloa ja jokaisen tilanteen ainutlaatuisuuden ymmärtämistä. Olen oppinut, että pienilläkin sanoilla ja teoilla voi olla suuri merkitys. Myös perheiden ja läheisten tukeminen on syventänyt ymmärrystäni siitä, kuinka tärkeää yhteys ja välittäminen ovat.
Perhetyö innosti minua hakemaan töihin FinFami Uusimaahan. FinFamissa perheiden tukemista on tehty pitkään ja laadukkaasti, mikä tuntui omalta ja merkitykselliseltä suunnalta. Työni nykyään sisältää asiakkaiden kohtaamista sekä toimin asiakastyön tiimivetäjänä. Lisäksi pyrin kehittämään ja järjestämään erilaisia tapahtumia ja ryhmiä asiakkaiden tarpeita kuunnellen.
Olen aina viihtynyt työssäni valtavan hyvin. Asiakas- ja potilastyö on ollut minulle merkityksellistä ja antoisaa. En oikeastaan haluaisi tehdä mitään muuta työtä. Työyhteisöt ovat olleet tärkeä osa ammatillista kasvuani – olen saanut tukea, oppia ja arvokkaita kokemuksia, jotka ovat vahvistaneet osaamistani. Olen myös saanut hyviä ystäviä työtovereistani.
Työssäni erityisen merkityksellistä on se, että saan tehdä aidosti tärkeää ja vaikuttavaa työtä – olla tukemassa ja auttamassa. Koen perheiden tukemisen erittäin tärkeäksi, sillä tukemalla perheitä voimme ehkäistä ylisukupolvisia haasteita, vahvistaa perheiden arkea ja edistää lasten, vanhempien, puolisoiden, sisarusten ja muiden sairastuneelle tärkeiden ihmisten hyvinvointia. On palkitsevaa nähdä perhesuhteiden kehittyvän parempaan suuntaan ja omaisten löytävän itselleen keinoja jaksamiseensa.
Odotan tulevalta vuodelta ennen kaikkea sitä, että saisimme jatkaa tätä hienoa ja merkityksellistä auttamistyötä. Lapset ja perheet ovat etulinjalla työssäni, ja heidän tukemisensa tuntuu aidosti tärkeältä. Uskon, että perheitä tukemalla voimme vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteen – lasten hyvinvointiin, perhesuhteisiin ja elämän suuntaan.
Haluaisin lähettää lämpimät kiitokset asiakkaille, vapaaehtoisille ja yhteistyökumppaneille. Olette opettaneet minulle paljon. Pidän arvossa lukuisia kohtaamisiamme ja keskustelujamme – niin itkuja kuin nauruja. Jokainen kohtaaminen on jättänyt jäljen ja opettanut minulle jotain tärkeää ihmisyydestä.
Arjessa minulle iloa tuovat perhe ja hyvät ihmissuhteet. Myös luonnossa oleminen on minulle tärkeää ja auttaa palautumaan. Pyrin huolehtimaan omasta terveydestäni ja muistamaan kiitollisuuden arjen pienistä asioista. Välillä tykkään myös pysähtyä sohvalle katsomaan telkkaria ja herkuttelemaan karkkipussin kanssa. Ihan tavalliset asiat riittävät minulle. Halu auttaa, olla ystävällinen ja huomioiva kulkevat mukanani aina.
_________________________________________________________________________________________________________________________________
Julkaistu 22.6.2026, teksti: Eija Kylliäinen, kuva: Sergio Ocampo