Valitse sivu

Koska tukipalvelumme keskittyvät koronaviruksen takia etänä tapahtuvaan puhelinneuvontaan ja verkkotukeen, kokosimme nyt asiakkaan tueksi puheluissa usein toistuvia teemoja.

Läheisen oireilu ja mielenterveysongelmat herättävät monia tunteita ja kysymyksiä. On tärkeää keskustella niistä jonkun kanssa – lue tästä tekstistä myös miksi.

Ja kyllä! Tavoitteemme on madaltaa kynnystä soittaa meille tai varata meiltä puhelinaika. Voit soittaa nimettömänä. Lisätietoja puhelintuestamme löydät tämän tekstin lopusta.

1. Miten osaan tukea läheistäni?

Kun läheinen sairastuu, haluamme tukea häntä. Kun kyse on mielenterveysongelmasta, tuen antaminen voi olla paljon vaikeampaa kuin silloin, kun perheenjäsen tai läheinen sairastuu fyysisesti.

Usein meitä askarruttaa oma reaktiomme: miten osaan itse reagoida oikein läheisen sairauteen? Mitä minun pitäisi sanoa? Miten minä ja miten perheemme voi oikealla tavalla auttaa ja tukea?

FinFami Uusimaan ry:n puhelintuessa puhelimeen vastaavat psykiatrian ja sosiaalialan ammattilaiset, joilla on sekä tietoa psykkiisitä sairauksista, että halu auttaa sinua tukemaan läheistäsi. Sitä varten olemme täällä.

2. Tietoa psyykkisistä sairauksista

Vaikka meillä olisi itsellä kohtuulliset perustiedot psyykkisistä sairauksista ja häiriöistä, silloin kun oma läheinen oireilee tai sairastuu, kaipaamme täsmällistä tietoa.

Usein puhelut käsittelevät tiettyjä sairauksia tai oireita: Mitä tarkoittaa skitsofrenia? Entä epävakaus? Miksi sairastunut ei lähde kodistaan ulos tai puhu juuri mitään? Periytyykö sairaus lapselleni?

Meiltä saa kysymyksiin vastauksia.

3. Mistä voimme saada apua ja tukea?

Uudessa elämäntilanteessa voi olla aluksi vaikea löytää ne paikat, joista apua voi saada. Mitä tukipalveluita on olemassa vaikkapa lapsiperheille? Entä mitä tarkoittaa psykiatrinen avohoito?

Meillä on tietoa palveluista ja tarjoamme asiakkaalle täsmätietoa, jota voi olla itse hankala löytää esimerkiksi verkosta.

4. Miten jaksan itse – vanhempana, puolisona, sisaruksena, lapsena, ystävänä?

Kun läheisellä on mielenterveysongelma, myös läheisten riski uupua ja masentua kasvaa. Joskus onkin tärkeää vain saada purkaa sydäntään, kertoa omasta olostaan ja arjestaan ja saada tukea ja neuvoja. On myös hyvä saada ulkopuolisen näkökulma tilanteeseen, jota voi itse olla vaikea arvioida.

Puheluissa voimme käsitellä mm. sitä, kuinka paljon pitää sietää haukkumista ja toisen ihmisen uuvuksissa oloa. Miten selvitä, jos on itsekin jo aivan loppu ja kyllästynyt? Mitä tehdä, jos tuntuu siltä, että hajoaa kohta itse eikä tiedä, kenen puoleen kääntyä?

”Joskus puhelu alkaa hiljaisuudella, sillä ihminen on niin uupunut, että vain itkee.”

Lähes kaikki puhelut ovat jollakin tavalla tunnepitoisia, koskevathan puhelut aina omaa rakasta läheistä.

FinFami Uusimaa ry:n puhelintuki

FinFami Uusimaan ry:n puhelintuessa vastaavat psykiatrian ja sosiaalialan ammattilaiset. Voit soittaa meille halutessasi nimettömänä. Keskustelut ovat aina luottamuksellisia.

Vaikeissa elämäntilanteissa oleville läheisille tarjoamme ymmärryksen sanoja, lohdutusta, kannustusta, rohkaisua ja tietoa. Auttaminen on meille tärkeää ja teemme sitä mielellämme. Kuuntelemme, mitä asiakkaalla on mielen päällä ja pyrimme antamaan asiakkaille vastauksia ja tukea. Jos emme osaa vastata, ohjaamme asiakkaan toiselle auttavalle taholle.

Lisätiedot ja yhteydenotot

Eija Kylliäinen
Eija Kylliäinen

Lapsiperhetyöntekijä

p. 045 7881 8830
[email protected]

Pin It on Pinterest