Yhdistyksen matalankynnyksen toiminta ja palveluohjaus koronan pyörteissä.

Työskentelen FinFami Uusimaan palveluohjaajana. Työni keskittyy asiakkaan, omaisen ja läheisten henkilökohtaiseen kohtaamiseen, ja työn onnistuminen vaatii molemminpuolisen luottamuksen rakentamista.

Miten verkossa voi kohdata ja auttaa?

Ensimmäinen kysymys, joka heräsi kaiken siirryttyä etäyhteyksien varaan, oli se, miten verkossa voi kohdata? Tavoitteemme on tukea ja auttaa ihmistä juuri sillä hetkellä niin, että hän löytää itselleen sopivan ratkaisun ulos ahdingosta.

On tärkeää ymmärtää, että matalankynnyksen tai henkilökohtaisten palveluiden piirissä olevilla henkilöillä oli jo ennen koronaa huolia sekä elämän palikat hukassa. Korona on vain lisännyt entisestään näiden ihmisten yksinäisyyttä ja pelkoa tulevasta.

Nyt puheluista ja viesteistä on tullut ainoa keino olla läsnä näiden ihmisten elämässä.

Mutta etänäkin voi olla toiselle läsnä, kuunnella huolia sekä yrittää antaa tukea.

Kaikkia etätuki ei palvele

Kaikkia asiakkaita en kuitenkaan ole tavoittanut, tai he eivät koe luontevaksi yhteyttä etäyhteyksien varassa. Eräs omainen totesikin ”En jaksa kirjoittaa ja puhelimessa tulee itku.”

Toivon, että voimme pian avata tiistaikahviot ja järjestää toivotorstait, sekä kohdata asiakkaat henkilökohtaisesti.

Mediassa toistellaan, että meillä on yhteinen huoli ja olemme kaikki samassa veneessä. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä toisten huolet ovat raskaampia kuin toisten. Tämä aika haastaa meitä läsnäoloon uudella tavalla.

Toivotaan että pian kohdataan, Merja

Kuva: Ronja Havurinne

Lisätiedot ja yhteydenotot

Pin It on Pinterest