Toni Rönnqvist työskentelee palveluohjaajana FinFami Uusimaalla. Tonin tehtäviin kuuluu ryhmien ohjaaminen ja etenkin Toivotorstai, joka on omaisille suunnattu avoin kohtaamispaikka. Tuikku-toiminnan ohella Toni tapaa omaisia tuen ja neuvonnan yksilötapaamisissa. Toni on työskennellyt FinFamilla 1,5 vuotta ja hän on koulutukseltaan sosionomi. Hänellä on aiempaa työ- ja harjoittelukokemusta päihdetyöstä, lastensuojelusta ja kuntoutujien kotiin vietävistä palveluista. Asiakastyön ohella Toni on hyvin kiinnostunut yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta 

Kyselevällä työotteella kartalle perheen kokonaistilanteesta 

Tonin ydintyötä on kohdata omaisia, joiden läheinen on sairastunut tai oireilee psyykkisesti. Hän tapaa omaisia ryhmissä, Tuikku-kohtaamossa ja yksilötapaamisissa.
– Pyrin kartoittamaan perheen tilanteen mahdollisimman kattavasti kyselemällä sairastuneen arjesta, hänen oireistaan ja mahdollisesta päihteiden käytöstä, kuvailee Toni työtään. Asiakastapaamisissa omaisten kanssa pyrin antamaan erilaisia näkökulmia tilanteesta yhdessä heidän kanssaan pohtien, en varsinaisia suoria neuvoja. 

– Olen työskennellyt paljon kuntoutujien kanssa ja tavannut erilaisista mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiviä ihmisiä. Koen, että tilanteet noudattavat usein samaa kaavaa, jonka kokemuksen pohjalta pystyn antamaan parhaimmassa tapauksessa uudenlaista näkökulmaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että valmiita ja yksittäisiä neuvoja eikä vastauksia ole: jokainen tilanne on ainutlaatuinen, vaikka puhuttaisiin samanlaisista ilmiöistä.  

Kysyn monesti omaisilta, miten me FinFamissa voimme perhettäsi auttaa ja mitä sinä omaisena tarvitset. Saatan kysyä omaiselta, kokeeko hän vertaistuen tai tiedon keskeisimpänä sen hetken tarpeena. Tuo kysymys auttaa usein omaista sanoittamaan tilanteensa. 

Toni kertoo omaisille FinFamin ryhmistä, vapaaehtoistoiminnasta ja yhdistyksen muista palveluista. Kaikkia omaisia ei kiinnosta vertaistuki, vaan esimerkiksi diagnoositietous. Monelle omaiselle ryhmiin osallistuminen saattaa liian rankkaa: heillä riittää oman elämäntilanteensa vaikeudet ja muiden kokemusten kuuleminen voi olla liian kuormittavaa. 

On tärkeää, että yhdistyksen palveluvalikoima on laaja, jotta pystymme tarjoamaan mahdollisimman monelle ihmiselle juuri hänelle sopivia tukimuotoja. Haastattelemalla asiakaskäynnille tullutta omaista mahdollisimman kattavasti työntekijä saa parhaimman kuvan perheen kokonaistilanteesta, jolloin on mahdollista ohjata heidät heille sopivien FinFamin palvelujen piiriin.  

Moni omainen löytää FinFamin liian myöhään 

Tyypillisin Tonin kohtaama mielenterveysomainen on äiti, jolla on aikuisia lapsia. Äiti ottaa FinFamiin yhteyttä ”viimeisenä oljenkortena”, kertoo jaksamisensa olevan lopuillaan ja olevansa huolissaan sairastuneesta perheenjäsenestä. Omaiset kaipaavat epätoivoisesti neuvoja ja apua tilanteessa, joka on saattanut kestää pitkään ja kriisiytyä pahasti.  

– Vaikka tilanteet ovat perheissä usein vakavia, toivon, että olen voinut auttaa kertomalla FinFamin toiminnasta. En ole lääkäri, en pysty ratkaisemaan kaikkia ongelmia, kuten esimerkiksi hammaslääkäri, joka reiän paikattuaan on korjannut ongelman, jatkaa Toni työnsä luonteen kuvailua.  

– Tarjoan myös mahdollisuuden tavata sairastuneita läheisiä, mutta pääasiassa se ei toteudu. Sairastuneet saattavat kokea negatiivisena, että heidän asioistaan on käyty puhumassa ulkopuolisille, eivätkä he halua tulla samoihin paikkoihin omaisten kanssa.  

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen

– Parhaita puolia FinFamilla työskentelyssä on asiakastyön ohella yhteiskunnallinen vaikuttaminen, kertoo Toni. Minulla on voimakas tunne, että haluan kehittyä työssäni, oppia uutta ja erikoistua. Oppimisen ohella haluan jakaa tietoa ja tulevaisuudessa mahdollisesti kouluttaa muita sekä käydä puhumassa erilaisissa tilaisuuksissa. Luen paljon ammattikirjallisuutta ja haaveeni on olla mukana tulevaisuudessa vaikuttamassa yhteiskunnallisiin asioihin. Tonia pohdituttaa paljon, mitkä yhteiskunnalliset ilmiöt saavat ihmiset voimaan huonosti ja miksi mielenterveyden häiriöt lisääntyvät etenkin nuorten kohdalla. 

– Haluan olla mukana pohtimassa laajemmin, miten ihmiset saataisiin voimaan paremmin, miten lisätä ymmärrystä ja olla mukana ehkäisemässä syrjäytymistä. Mielestäni hyvinvointiyhteiskunnan malli ei ole aukoton, vaan syrjäytymistä tapahtuu mielestäni edelleen liian paljon. Teknologia ja digitalisaatio kuvataan usein ilmiöiksi, jotka tekevät elämästä helpompaa, mutta tässäkin asiassa ei voida olettaa, että tämä riittää kaikille toipujille. Tarvitaan myös ihmisten kohtaamista. Ne, joilla on vaikeuksia pysyä yhteiskunnan muutoksissa mukana, eivät vain syrjäydy, vaan saattavat syrjäytyä voimakkaammin kuin ehkä ennen, analysoi Toni.  

Työpaikkoja katoaa etenkin aloilta, joihin ei ole ennen vaadittu koulutusta tai koulutusvaatimus niihin on ollut matalampi. Turvattomuus on lisääntynyt ja se lisää ihmisissä osattomuutta ja aggressiivisutta.  

Yhteiskunnallisen vaikuttamisen, elinikäisen oppimisen ja vaativan asiakastyön vastapainoksi Toni harrastaa liikuntaa ja musiikkia. Tule tapaamaan Tonia torstaisin klo 15-19 Tuikku-kohtaamoon.  

 

Teksti

Eetu Karppanen

Kuva

Vilho Malmi

Pin It on Pinterest